Oplevelser med DSB

En vanvittig tur med DSB. Jeg kan slet ikke forstå hvordan så meget kan gå galt. Hermed en kopi af min mail til DSB’s administrerende direktør.

Subject: Evaluering af rejse d. d.
From: Christian
Date: Wed, August 5, 2009 11:41 am
To: “Søren Eriksen”

Kære Søren Eriksen,

Jeg sidder nu i toget – en halv time forsinket mod Århus H og med flere skuffende oplevelser, som jeg håber, at du vil sætte pris på at få at vide.

Det er ikke første gang, at det har været umuligt at aflæse skærmene med afgangstider ved Ingerslevsgade, da skærmene dels er meget beskidte, ikke virker eller har tilstrækkelig kontrast til at skinne igennem sollyset. Det betyder, at jeg er nødt til at gå hele vejen gennem ind til selve Hovedbanegården og aflæse den store skærm. Jeg
har vedhæftet et foto, da jeg synes det er under al kritik, at en så vigtig kommunikationskanal er helt ubrugelig.

Dernæst er der store forvirringer pga. manglende kommunikation fra jeres side vedr. afgange, sporændringer osv. Jeg skal tage toget kl. 11.00 fra spor 7, og kl. 10.30 holder toget fra kl. 10.00 der stadig. Da dette tog kører, skifter tavlen ganske rigtigt til Thisted/Århus H kl. 11.00. Tavlerne skifter imidlertid pludselig til Ringsted kl. 11.15 uden at der bliver annonceret noget i højttalerne. Alle bliver forvirrede, hvorefter en enkelt medarbejder kan fortælle (efter at flere personer spøger) at toget til Århus kl. 11.00 er forsinket og at toget til Ringsted kl. 11.15 kommer til perronen inden. Kl. ca. 11.20 informeres der i højttalerne, at toget til Thisted/Århus H kl. 11.00 i stedet afgår fra spor 7. Det annonceres kun 1 (måske 2) gange, og mange – især ældre – hører ikke meddelelsen. På spor 7 holder et tog, hvor vognnumrene ikke passer til billetten – og der hersker igen forvirring før en medarbejder fortæller, at vognnumrene blot “ikke passer”. Der er således absolut intet, som fungerer korrekt.

Tilsidst er der i toget informeret om, at der af uvisse årsager ikke er komme noget mad med toget, således kan der kun købes aviser og the/kaffe.

Som du kan høre, er jeg ikke imponeret over jeres service eller kommunikation over for jeres kunder.

Jeg håber, at du kan bruge dette til noget – da jeg ved, at du sandsynligvis sjældent hører om disse oplevelser direkte fra jeres kunder!

Venlig hilsen

Christian

Et par uger senere kom svaret fra DSB:

Subject: Svar fra Kundecenter: (2009-9703069937)
From: “DSB Kontakt”
Date: Fri, August 21, 2009 12:37 pm

Til Christian – svar fra DSB på henvendelse vedrørende rejsen den 5. august 2009, som administrerende direktør Søren Eriksen har bedt mig besvare.

Jeg beklager meget de gener, som du var udsat for.

Banedanmark har for nuværende kun opsat Informationsskærme på Tietgensbroen ved Metropolen ( Tivoli – siden )

Metropolskiltet har tre skærme. De to omhandler S-tog og den sidste giver afgangsinformation om Fjerntog.
Det kan være svært, at se, når solen står på en bestemt måde, det medgiver vi. Der er endnu ikke fundet en brugbar løsning på problemet,
men der arbejdes på det.

Banedanmark har derimod igangsat arbejdet med, at opsætte afgangsinformation på alle perronerne, hvor trapperne fra Tietgensbroen ender.
Det vil medvirke, at man kan supplerer den information man fik fra Metropolskiltet med nye data, når man kommer ned af trappen fra Tietgensbroen.

Tog 137 var defekt og det var ikke muligt, at få toget køreklart fra Kastrup inden afgangstid. Der blev, for at mindske forsinkelsen, indsat et tog fra Københavns Hovedbanegård. Beslutningen om dette, blev først meddelt Banedanmarks informations personale klokken 11.17, og derfor kom informationen, om sporændringen, ikke ud til passagererne før.
Sporændringen blev foretaget, for ikke at forsinke andre rettidige tog fra Københavns Hovedbanegård.

Vi beklager at vognnumrene ikke har passet, med de billetter der er blevet solgt. Det tager tid at ændre i oprangeringen af toget, og for ikke at forsinke toget yderligere, valgte man, at køre toget uden at ændre i vognnumre. Det pågældende tog, bliver normalt cateret i Københavns Lufthavn, Kastrup. For ikke at forsinke toget yderligere
blev dette også valgt fra.

Vi er meget opmærksomme på, at information til vores kunder er meget vigtig, og især ved driftsuregelmæssigheder og aflysninger. Vi beklager derfor meget at der ikke blev informeret tilstrækkeligt, lige netop den dag du var ude at rejse.

Med venlig hilsen

Merete Nørring
leder
DSB Kundecenter

…Og så glemte jeg at nævne at de kun kunne modtage kontanter i madvognen (som kun havde aviser). Dankortmaskinen var tilfældigvis i stykker.
Jeg orker det ikke.

2 thoughts on “Oplevelser med DSB

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *